MetroXpress og 24Timer fusionerer
Der er tilføjet endnu et kapitel i historien om gratisaviserne, idet MetroXpress og 24Timer er gået sammen og dermed blevet den suverænt største aktør på markedet for gratisaviser med mere end 1 million daglige læsere. Den tidligere udgiver af 24Timer, JP/Politikens Hus indtræder i ejerkredsen af MetroXpress A/S med en aktiepost på 24,5%. De to aviser vil dog fortsat udkomme som selvstændige aviser, med hver deres redaktionelle profil.
På kort sigt mener vi at den umiddelbare konsekvens af sammenlægningen vil medføre en yderligere optrapning af ”aviskrigen”, da MetroXpress/24Timer vil forsøge at sætte sig tungt på markedet, og konsolidere deres position som markedsleder. Dette vil betyde en periode for annoncørerne hvor der vil kunne opnås særdeles gunstige indrykningsvilkår. På længere sigt mener vi det er tvivlsomt hvorvidt de to aviser begge vil fortsætte i deres nuværende form. De to aviser skal hver især finde deres position på markedet, ved f.eks. at henvende sig til forskellige målgrupper eller ved at have forskelligt geografisk fokus. En lige så sandsynlig mulighed er, at aviserne med tiden smelter sammen til en avis.
Skrevet af Martin Grøn
Ingen kommentarer:
Send en kommentar