DR har stor succes med Ramasjang
DR’s nye TV kanal for børn – DR Ramasjang - har på blot 14 dage opnået samme seerandel, som de kommercielle konkurrenter, Cartoon Network og Disney XD. Cartoon er hårdest ramt. DR Ramasjang har blot 14 dage efter lancering sat sig på ca. 1/3 af den samlede børnesening.
Efter skæringsdatoen for digital TV i Danmark er seeningen på børnekanalerne steget med 50% blandt 4-11-årige. Børnene bruger stadig samme antal minutter foran skærmen på de kommercielle børnekanaler, som før Ramasjang blev introduceret.
I konkurrencen omkring børnenes opmærksom er det da heller ikke noget under, at det er gået så stærkt på så kort tid.
DR Ramasjang kan, i et reklamefrit univers, præsentere alt det bedste, som DR har produceret i nyere tid, over til DR’s børnearkiv gennem de sidste 30 år.
Flere af programmerne, som er produceret lang tid før Ramasjangs kerneseer endnu var født, kan tilsyneladende stadig fange børnenes opmærksomhed.
Formiddagene er fyldt med programmer der henvender sig til de 3-7-årige, hvor eftermiddag og aften fladen henvender sig til de lidt større børn.
Lørdag og søndag formiddag, hvor TV2 også er med i kampen om seerne, ser det ud som om, at DR Ramasjang henter deres seere ligeligt fra DR’s egen hovedkanal og fra TV2, som begge mister seerandele. Cartoon Network og Disney XD holder indtil videre stand i dette tidsrum.
De kommercielle børnekanaler har utvivlsomt solgt lager i november og december hvorfor de kan komme i leveringsproblemer, hvis ikke de opnår de forventede seertal.
1 kommentar:
behovet for at se:)
Send en kommentar