mandag den 12. januar 2009

Niche-dagblade har stor fremgang – fingerpeg om fremtidens dagbladsmarked

Med frigivelsen af de seneste aktualitetstal for december har vi nu det fulde overblik over læsertalsudviklingen i 2008. Her er det specielt værd at bemærke den store fremgang nichedagbladene Kristeligt Dagblad og Information har oplevet. Begge har en vækst i læsertallet fra december 07 til december 08 på ca. 20%. At to nichedagblade oplever en så markant fremgang er næppe nogen tilfældighed, men mere et fingerpræg om hvordan fremtidens dagblad bliver.

Dagbladenes rolle som traditionel nyhedsformidler er blevet ændret, i og med nyheder nu er gratis tilgængelige via mange andre kanaler, specielt internettet og gratisaviser. Derfor mener vi, at dagbladene fremover mere vil få en rolle, hvor de skal give den dybdegående og perspektiverende vinkel på nyhederne, frem for at være decideret nyhedsformidler. Den brede nyhedsdækning til en stor masse er derfor næppe det dagbladene skal satse på fremover. I stedet skal dagbladene finde deres egen niche i markedet, og ”være meget for få mennesker” frem for som i dag ”at være lidt for mange mennesker”.

Ingen kommentarer: