torsdag den 15. november 2007

Aktualitetstal oktober 2007

Generelt
Aktualitetstallene for oktober 2007 viste igen at kampen om avislæserne er på fuld damp. Vi var selv meget spændte på om gratisaviserne kunne fortsætte den positive vækst i læsertallene og om de traditionelle dagblade blev ved med at falde.

Gratisaviser/trafikaviser
24 timer fortsætter fremgangen og har sat sig solidt på tronen som den mest læste avis (606.000 læsere), med Nyhedsavisen på en flot 2. plads med 550.000 læsere. Grunden til 24 Timers succes skal nok ses i lyset af sammenlægningen med allerede velfungerende trafikaviser i Ålborg, Århus og Odense. MetroXpress og Urban har fortsat svært ved at holde fast i deres læsere. MetroXpress har været mindst ramt med et fald på 11% siden januar 2007, hvor Urban har mistet hele 17% i samme periode.

Dagblade/formiddagsaviser
Ekstra Bladet har trods en svær sommer med læsertal under de magiske 400.000 formået igen at komme på den rigtige side med 421.000 læsere. B.T. må desværre konstatere med deres 378.000 har et stykke vej op til de 400.000 læsere.

Berlingske Tidende og Jyllands-Posten holder deres position fra januar 2007 med hhv. 336.000 og 524.000 læsere, hvor Politiken må konstatere en tilbagegang på 9% til nu 445.000.

Erhvervsaviser
Erhversbladet har, efter at den er blevet en betalingsavis, haft svært ved at fastholde sine læsere og har siden oktober 2006 måtte se sit oplag næsten blive halveret til nu 75.000 læsere. Dagbladet Børsen har siden januar 2007 haft en fremgang på 16% hvilket må betegnes som rigtig positivt.

Aktualitetstal oktober (læsertal):
24 Timer: 606.000
MetroXpress: 551.000
Nyhedsavisen: 550.000
Jyllandsposten: 524.000
Urban: 479.000
Politiken: 445.000
E.B.: 421.000
B.T:: 378
Berlingske Tidende: 336.000
Dagbladet Børsen: 215.000
Erhvervsbladet: 75.000

Kilde: TNS Gallup

Ingen kommentarer: