Årsaftaler 2008 - print
Årsaftaler 2008
Som vi alle ved har 2007 været et turbulent år på printmarkedet med mange nye udgivelser.
Især Nyhedsavisen og 24 timer har skabt en del røre og er tilsammen nu oppe på over 1,1 mio. læsere* efter kun ca. 1 år på dagbladsmarkedet.
Dette lægger et naturligt pres på de traditionelle dagblade som har haft svært ved at holde fast på deres læsere på trods af mange gode tiltag fra disse.
Købers marked
Tendensen er, at flere medier vil byde ind på de samme annoncører og kreativiteten hos de enkelte medier bliver større og større for at sikre sig annoncørernes budgetter.
Flere medier har indset problemet og tilbyder nu mulighed for indgåelse af en tværmedial årsaftale (print, online etc.) – denne model kan godt vise sig at være interessant med rette setup.
En anden metode medierne bør skele til er en læsertalsgaranti, hvor prisen falder i takt med læsertallet - omvendt vil medierne nok kræve en modgaranti ved stigning i læsertallet. Her skal der naturligvis findes frem til en løsning som begge parter kan være tilfredse med og som sikrer annoncørerne mod udsving i læsertallet.
Det bliver spændende at følge udviklingen og høre mediernes eget syn på indgåelse af årsaftaler - og om medierne er klar til at tænke videre end kun at indgå årsaftaler på omsætningsniveau.
*) Aktualitetstal oktober 2007
Ingen kommentarer:
Send en kommentar